Raamattu opettaa selkeästi, että usko, syntyy Jumalan sanan kuulemisen kautta. Uskoa meihin voi siis syntyä vain Jumalan sanan kautta! Näin ollen meissä ihmisissä itsessämme ei ole uskoa, vaan usko on Jumalan lahja ihmiselle, jonka hän antaa sanansa kautta, jota Pyhä Henki meille avaa ja kirkastaa. Niin sana kuin Pyhä henkikin kirkastavat meille Kristusta, joka oli lihaksi tullut Jumala, elävä sana!

Jeesus sanoi, että jos meissä ihmisissä olisi uskoa sinapinsiemenen verran, me kykenisimme siirtämään vuoria. Tätä opetusta on usein tulkittu virheellisesti niin, että Jeesus näin sanoessaan vaatisi meitä puristamaan itsestämme tuon sinapinsiemenen kokoisen uskon.

Jeesus tarkoitti vertauksellaan sitä, ettei meissä ihmisissä itsessämme ole uskoa sinapinsiemenen vertaa, koska vuoret eivät ole koskaan siirtyneet! Syntiinlankeemuksessa ihminen menetti yhteyden Jumalaan eikä ihminen tästä johtuen itse omaa uskoa eikä edes halua etsiytyä Jumalan yhteyteen. Niin usko kuin halu etsiytyä Jumalan yhteyteen on aina Jumalan työtä meissä ja meidän osamme on vain vastaanottaa tämä Jumalan lahja.

Usein me ihmiset tunnemme syyllisyyttä siitä, ettemme aina tunne vahvaa uskoa ja luottamusta Jumalaan. Varsinkin kovien koettelemusten, kuten sairauksien keskellä meidän on vaikeaa ymmärtää, kuinka Jumala voisi sallia tällaista ihmiselle, jota sanoo rakastavansa. Tämä tunne saa meidät tuntemaan syyllisyyttä, tunnemme itsemme huonoiksi kristityiksi, joilla ei usko ole riittävän suurta ja alamme ponnistelemaan puristaaksemme itsestämme ulos sen puuttuvan sinapinsiemellisen uskoa. Tämä vie meidät lain alaisuuteen, eli pyrkimykseen saavuttaa omin voimin Jumalan mielisuosio.

Meidät on kuitenkin pelastettu yksin Jumalan armosta! Myös usko meissä kaikkinen hedelmineen on Jumalan työtä meissä ja pysymällä lujasti kiinni Jumalan armossa olemme sisällä pelastuksessa. Tämä pelastus on valmistettu Jeesuksessa Kristuksessa, hänen Golgatalla antamassaan uhrissa. Tämän uhrin kautta meille avautui tie Jumalan yhteyteen ja jos vastaan otamme tämän pelastuksen, Jumala näkee meissä Jeesuksen täydellisyyden.

Matti Lappalainen